کاخی که بهایش تحمل و خودشکنی است

محمد سعید صالحی فیروزآبادی -دو ویژگی مهم در ساختار سیاسی کشورمان جلوه گری می کند : نظارت و مشارکت. توانایی یا ناتوانی ما در  پی ریزی ساختمانی که این دو عنصر را به هم  بیامیزد ،فردایی روشن یا تاریک را برای کشورمان رقم خواهد زد.

1-در نظام سیاسی کشورمان رهبری تجلی  نظارت و ریاست جمهوری تجلی مشارکت مردم میباشند.

2-رییس جمهور با داشتن حق انتخاب وزرا سرپرستی قوه مجریه را برعهده دارد.

3-طبق قانون اساسی انتصاب ریاست قوه قضاییه برعهده رهبری بوده است.همچنین سیاستهای کلان نظام توسط رهبری  تعیین می شود.

4-مهمترین ابزار نظارت  بر قوای  کشور وزارت اطلاعات می باشد که محل تمرکز اطلاعات مدیریتی و امنیتی است.

5- این در حالی است که در قانون اساسی کشورمان درمورد اینکه رهبری با چه ابزاری می تواند بر قوا نظارت نماید سکوت کرده است.

6-همچنین در مورد اینکه  یک ابزار مهم نظارتی یعنی وزارت اطلاعات در حالیکه سرپرستش بوسیله رییس دولت تعیین میشود چگونه میتواند برقوه مجریه نظارت کند ،سخنی نیامده است.

7-اگر چه رسم براین بوده است که انتخاب بعضی از وزرای کلیدی  با مشورت رهبری انجام می شده است ولی تا هنگامی که قانون در این مورد تصریحی نداشته باشد این رسم می تواند به راحتی توسط یک رییس جمهور زیر پاگذاشته شده و رییس جمهور حق قانونی خود را طلب نماید.

8-همچنین  قانون اساسی در مورد اینکه چنانچه هریک از این نهادها درحوزه وظایف یکدیگر دخالت نمایند،تکلیف چیست؟ سکوت کرده است.

9-موارد فوق شرح مختصری از قانون اساسی بود.اما ارتباطات انسانی بسیار پیچیده تر از آن هستد که قوانین نوشته شده برکاغذ بتوانند حلال همه ویژگیهای انسانی و برطرف کننده مشکلات ارتباطی انسانها باشند.آیا قوانین میتوانند به سوالاتی مانند این پاسخ دهد؟:چنانچه فرد یا افرادی با وجودیکه در بسیاری از موارد فرصت کافی برای تصمیم گیری دارند سریع تصمیم می گیرند بایستی با آنها چه کرد؟هنگامی که در حالت هیجان و احساسات وخشم و غضب تصمیم می گیرند  چگونه با این نوع تصمیمات خود کنار بیایند؟هنگامی که انسانهایی که تصمیم گیرنده هستند به سرعت از انسانهای دیگر و زیردستانشان  نا امید می شوند تصمیم گیرندگان با این احساس نا امیدی خود چه کنند؟

چنانچه فردی تصمیم گیرنده شد که روحیه کار دسته جمعی که مهمترین لازمه تصمیم گیری در سطح کلان می باشد نداشت بایستی با وی چه کرد؟کسی که حوصله یا توانایی توجیه و اقناع زیردستانش را نداشته باشد و بطور مداوم به جای اقناع زیردستانش آنان را به برخورد قانونی یا برکناری تهدید می کند چه می توان کرد؟با سستی، پیری رودربایستی با اطرافیان خود چه میتوان کرد.قانون در مورد غریزه ستایش طلبی انسانی چه میگوید؟قانون در مورد شخصیت دوروی انسان که در همانحال که از انسانها متنفر است از نوعدوستی دم میزند چه حکمی را صادر می کند؟قانون در مورد فردی که حفظ آبروی خانواده را نمی کند و اختلافات درون خانواده تصمیم گیرندگان را به بیرون درز میدهد چه می گوید؟

10- این دو روز عمر بسرعت میگذرد .و فرزندانمان  نتیجه  تصمیمات ما را مرور خواهند کرد .دو قضاوت در مورد ما خواهند کرد:

قضاوت اول: پدرانمان توانستند منافع آنی را فدای منافع بلند مدت کنند.توانستند نظامی راطراحی کنند که در همانحال که تصمیم گیرند گان قدرتمندی را داشت ، حوزه قدرت آنان تعریف شده بود.قدرت دائما با عمق منطقی کلام آنان دست بدست می شد. و در طی دوره های مشخصی تصمیم گیرندگان توانایی تکثیر خویش وسپردن قدرت به دست جوانترها را طراحی  نمودند.

و قضاوت دوم:پدرانمان با این همه شعارهای زیبای اخلاقی توانایی مهار نفس خود را حتی به اندازه غربیهای بی ادعا نداشتند و نظامی را طراحی کردند که به علت دعواهای دائمی و قفل شدن کارها به یک دیکتاتوری فردی تبدیل شد.و کشورهای بیگانه با در نظرداشت منافع خودشان به ایرانیان منت گذاردند و دموکراسی  هدایت شده مورد خواست خودشان را به ایرانیان هدیه کردند.



  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا